Informační EXPLOZE !!!

Existuje mnoho názorů odborníků, jak máme jíst. Umíme si tedy vybrat, který je ten správný? A co když si vyberu takový, který pro mě v podstatě vůbec příznivý není?

 Je spousta otázek, vykřičníků, metod, názorů, typů diet. Je spousta rad, jak zhubnou zadek, břicho, lýtka, spousta zaručených typů. Jenže mnohdy jsou vytrženy z kontextu. Spousta z nich je moderní trend, který se mění na základě poptávky, poptávky firem, společností a následně jsme stavěni pod velký tlak, reklamu, které uvěříme.

 

 Momentálně je v největším hledáčku NÍZKOSACHARIDOVÁ DIETA…..ještě nedávno to byla NÍZKOTUKOVÁ DIETA…..

 

Když jsem studovala střední zdravotnickou školu, byly a dosud jsou, DIETY pro ty, kteří trpěli různými omezeními, měli prokazatelné potíže a příznaky. Nebyli schopni strávit určité makro a  mikroživiny. Teď je slovo dieta bráno tak, že chce někdo zhubnout.

 Ještě bych se zastavila u jedné věci. Spousta odborníků i neodborníků se opírá o určité zaručené výzkumy. Ano, jsou výzkumy, které jsou relevantní, ale jsou také výzkumy, které jsou pouze krátkou dobu nebo na malém počtu účastníku a z toho se udělá závěr.

 Obecné doporučení nám říká, kolik procent by člověk pro udržení zdraví a optimální hmotnosti měl mít sacharidů, tuků a bílkovin. Brala bych to tak, že je to obecné doporučení a člověk si to může uzpůsobit k obrazu svému, dle svých pocitů. Pokud ale určitou komoditu zcela vyloučím, zdravý rozum mi říká, že mi zákonitě za nějakou dobu bude chybět. Někdy kratší, někdy delší.

 Abych byla konkrétní, např. taková Ketodieta….vnímáte to, je to Dieta!

Jistě, že po ní zhubnete, protože zcela vyloučíte zdroj energie – sacharidy a začnete tak využívat energii z tuku. Jenže druhá stránka věci je taková, že můžete organismus přetížit bílkovinami. A ty, ve vysokých dávkách, na rozdíl od tuku a sacharidů, neumí tělo zpracovat. Přetěžují se tak játra a ledviny. Rozumějte tomu tak, že jsou to vysoké dávky bílkovin! Co tím myslím? Potřeba čisté bílkoviny běžné populace je cca 1g na 1kg váhy a den, někteří se ládují bílkovinou i 4g na 1kg tělesné bílkoviny na den. A toto množství zatěžuje játra a ledviny i vytrvalostního a silového sportovce. Ten se pak snaží více a více, ale paradoxně jeho výkonnost klesá.

 Nevěřím na diety, věřím na vyváženost, přirozenost potravin, vyrovnaný přístup k jídlu, radost z jídla.

A to všechno učím své klienty. Někdy se to zdá nepřekonatelné, někdy velmi jednoduché. Každý vycházíme z jiného prostředí, návyků, pohledu k jídlu, a to vše se může odrazit v pohledu na stravování. Potom hledáme, hledáme a hledáme….ale nenalézáme.

 Já vám přeji, abyste tu svoji cestu našli a jestli vás jí povedu já, budu se těšit.

 

Vaše Dáša